KU MULAI RISALAH INI DENGAN NAMA ALLAH YANG AMAT PEMURAH LAGI MENGASIHANI HAMBANYA DALAM NEGERI AKHIRAT
ERTINYA :
SEGALA PUJI-PUJIAN ITU MILIK BAGI ALLAH TAALA SERU SEKELIAN ALAM DAN KEBAJIKAN AKHIRAT ITU TERTENTU BAGI SEGALA ORANG YANG TAKUT MEREKA ITU AKAN ALLAH TAALA. DAN RAHMAT ALLAH TAALA DAN SALAM ALLAH TAALA LAGI TETAP IA ATAS NABI MUHAMMAD S.A.W. IAITU PENGHULU SEGALA RASUL DAN ATAS SEGALA KELUARGANYA DAN SAHABAT YANG BAIK LAGI SUCI MEREKA ITU DARI KESALAHAN
DAN ADAPUN KEMUDIAN DARIPADA ITU, MAKA INILAH SATU RISALAH USULUDIN (USUL AGAMA). SABDA NABI MUHAMMAD S.A.W. :
ERTINYA :
AWAL-AWAL UGAMA ITU MENGENAL ALLAH, YAKNI MENGENAL BAGI SEGALA YANG WAJIB, YANG MUSTAHIL DAN YANG HARUS BAGI ALLAH TAALA.
JUGA BUKANNYA MENGENAL KEPADA DIRI ZAT ALLAH DAN KETENTUAN DAERAH DAN TEMPATNYA DAN RUPANYA. MAKA MUSTAHILLAH SEDEMIKIAN ITU DAN JUGA DITEGAH OLEH RASULULLAH . FIRMAN ALLAH TAALA DIDALAM AL-QURAN :
ERTINYA :
TELAH DIPERTAKUTI ALLAH AKAN KAMU DARIPADA MENDAPATKAN ZATNYA ITU.
DAN SATU LAGI FIRMAN ALLAH TAALA :
ERTINYA :
TIADA MENDAPAT AKAN DIA SEGALA PENGLIHATANNYA DAN IANYA JUGA YANG BOLEH MENDAPATKAN SEGALA PENGLIHATANNYA.
MAKA DENGAN INI WAJIBLAH BAGI KITA MEMPELAJARI USULUDIN KERANA MENYAMBUT SERUAN RASULLULLAH S.A.W. HENDAKLAH DIHAFAZ DAN AMALKAN NESCAYA DAPATLAH KITA MEMBEZA ANTARA ALLAH DAN HAMBA.
ERTINYA : MAKA ADAPUN SETENGAH DARIPADA YANG WAJIB BAGI ALLAH TAALA ITU DUA PULUH SIFAT.
SIFAT 1 : WUJUD
ERTINYA : ALLAH TAALA ADA. MUSTAHIL ALLAH TAALA TIADA. WAJIB ALLAH TAALA ADA. FIRMAN ALLAH TAALA :
ERTINYA : ALLAH TAALA MENJADIKAN TUJUH PETALA LANGIT DAN TUJUH PETALA BUMI SERTA BARANG ANTARA ISI KEDUANYA.
SIFAT 2 : QIDAM
ERTINYA : ALLAH TAALA SEDIA. MUSTAHIL ALLAH TAALA BAHARU, WAJIB ALLAH TAALA SEDIA. FIRMAN ALLAH TAALA DALAM AL-QURAN :
ERTINYA : ALLAH TAALA JUA YANG AWAL DAN ALLAH TAALA JUA YANG AKHIR. AWAL TIADA PERMULAAN AKHIR TIADA KESUDAHAN.
SIFAT 3 : BAQO
ERTINYA : ALLAH TAALA KEKAL MUSTAHIL ALLAH TAALA DANA. WAJIB ALLAH TAALA KEKAL. FIRMAN ALLAH TAALA DALAM AL-QURAN
ERTINYA : KEKAL ZAT TUHANMU YA MUHAMMAD YANG MEMPUNYAI KEBESARAN DAN KEMULIAAN
SIFAT 4 : MUKHA LAFATUHU TAALA LILHAWADIS
ERTINYA : ALLAH TAALA BERSALAHAN BAGI SEKELIAN YANG BAHARU. MUSTAHIL ALLAH TAALA BERSAMAAN BAGI SEKELIAN YANG BAHARU. WAJIB ALLAH TAALA BERSALAHAN BAGI SEKELIAN YANG BAHARU. FIRMAN ALLAH TAALA DIDALAM AL-QURAN :
ERTINYA : TIADA SEUMPAMA ALLAH TAALA BAGI TIAP-TIAP SESUATU.
SIFAT 5 : QIAMUHU TAALA BINAFSIH
ERTINYA : ALLAH TAALA BERDIRI DENGAN SENDIRINYA. MUSTAHIL ALLAH TAALA BERDIRI BESERTA YANG LAIN. WAJIB ALLAH TAALA BERDIRI DENGAN SENDIRI. FIRMAN ALLAH TAALA DIDALAM AL-QURAN :
ERTINYA : ALLAH TAALA KAYA DARIPADA SEKELIAN ALAM.
SIFAT 6 : WAHDANIAT
ERTINYA : ALLAH TAALA ESA. MUSTAHIL ALLAH TAALA BERBILANG-BILANG. WAJIB ALLAH TAALA ESA. FIRMAN ALLAH TAALA DIDALAM AL-QURAN :
ERTINYA : KATAKANLAH YA MUHAMMAD ALLAH TAALA ESA
SIFAT 7 : HAYAT
ERTINYA : ALLAH TAALA HIDUP. MUSTAHIL ALLAH MATI. WAJIB ALLAH TAALA HIDUP. FIRMAN ALLAH TAALA DIDALAM AL-QURAN :
ERTINYA : SERAHKANLAH DIRIMU YA MUHAMMAD KEPADA TUHANMU YANG HIDUP LAGI TIADA MATI.
SIFAT 8 : ILMU
ERTINYA : ALLAH TAALA TAHU. MUSTAHIL ALLAH TAALA JAHIL. WAJIB ALLAH TAALA TAHU. FIRMAN ALLAH TAALA DIDALAM AL-QURAN :
ERTINYA : ALLAH TAALA YANG AMAT TAHU BARANG-BARANG YANG ADA DIDALAM DADA KAMU.
SIFAT 9 : QUDRAT
ERTINYA : ALLAH TAALA KUASA. MUSTAHIL ALLAH TAALA LEMAH. WAJIB ALLAH TAALA KUASA. FIRMAN ALLAH TAALA DIDALAM AL-QURAN :
ERTINYA : SESUNGGUHNYA ALLAH TAALA AMAT KUASA ATAS TIAP-TIAP SESUATU.
SIFAT 10 : IRODAT
ERTINYA : ALLAH TAALA BERKEHENDAK. MUSTAHIL ALLAH TAALA BEBAL. WAJIB ALLAH TAALA BERKEHENDAK. FIRMAN ALLAH TAALA DIALAM AL-QURAN :
ERTINYA : APABILA ALLAH TAALA BERKEHENDAK AKAN SESUATU, MAKA BERKATA JADI, MAKA JADILAH IA
SIFAT 11 : SAMAK
ERTINYA : ALLAH TAALA MENDENGAR. MUSTAHIL ALLAH TAALA TULI. WAJIB ALLAH TAALA MENDENGAR. FIRMAN ALLAH TAALA DIDALAM AL-QURAN :
ERTINYA : ALLAH TAALA YANG AMAT MENDENGAR LAGI AMAT TAHU.
SIFAT 12 : BASOR
ERTINYA : ALLAH TAALA MELIHAT. MUSTAHIL ALLAH TAALA BUTA. WAJIB ALLAH TAALA MELIHAT. FIRMAN ALLAH TAALA DIDALAM AL-QURAN.
ERTINYA : ALLAH TAALA YANG AMAT MELIHAT SEKELIAN AMALAN KAMU YANG GHAIB-GHAIB.
SIFAT 13 : KALAM
ERTINYA : ALLLAH TAALA BERKATA-KATA. MUSTAHIL BAGI ALLAH TAALA BISU. WAJIB ALLAH TAALA BERKATA-KATA. FIRMAN ALLAH TAALA DIDALAM AL-QURAN :
ERTINYA : ALLAH TAALA BERKATA-KATA DENGAN NABI MUSA DENGAN SEMPURNA KATA.
SIFAT 14 : HAIYUN
ERTINYA : ALLAH TAALA YANG HIDUP. MUSTAHIL BAGI ALLAH TAALA YANG MATI. WAJIB BAGI ALLAH TAALA YANG HIDUP.
ADAPUN DALIL SIFAT HAYAT
SIFAT 15 : ALIMUN
ERTINYA : ALLAH TAALA YANG TAHU. MUSTAHIL ALLAH TAALA YANG JAHIL. WAJIB ALLAH TAALA YANG TAHU.
ADAPUN DALIL SIFAT ILMU
SIFAT 16 : QODIRUN
ERTINYA : ALLAH TAALA YANG KUASA. MUSTAHIL ALLAH TAALA YANG LEMAH. WAJIB ALLAH TAALA YANG KUASA.
ADAPUN DALIL SIFAT QADRAT.
SIFAT 17 : MURIDUN
ERTINYA : ALLAH TAALA YANG BERKEHENDAK. MUSTAHIL ALLAH TAALA YANG BEBAL. WAJIB ALLAH TAALA YANG BERKEHENDAK.
ADAPUN DALIL SIFAT IRODAT.
SIFAT 18 : SAMIUN
ERTINYA : ALLAH TAALA YANG MENDENGAR. MUSTAHIL ALLAH TAALA YANG TULI. WAJIB ALLAH TAALA YANG MENDENGAR.
ADAPUN DALIL SIFAT SAMAK.
SIFAT 19 : BASIRUN
ERTINYA : ALLAH TAALA YANG MELIHAT. MUSTAHIL ALLAH TAALA YANG BUTA. WAJIB ALLAH TAALA YANG MELIHAT.
ADAPUN DALIL SIFAT BASOR
SIFAT 20 : WAMUTAKALIMUN
ERTINYA : ALLAH TAALA YANG BERKATA-KATA. MUSTAHIL ALLAH TAALA YANG BISU. WAJIB ALLAH TAALA YANG BERKATA-KATA.
ADAPUN DALIL SIFAT KALAM.
MARTABAT ZAT
ADAPUN SIFAT DUA PULUH ITU TERBAHAGI KEPADA EMPAT SIFAT IAITU :-
1) SIFAT NAPSIAH
2) SIFAT SALBIAH
3) SIFAT MAANI
4) SIFAT MAANAUWIYYAH
SIFAT NAFSIAH
WUJUD
ADAPUN SIFAT NAFSIAH ITU TERKANDUNG IA SATU SIFAT IAITU “UJUD”. MAKA SIFAT NAFSIAH ITU TIADA MAUJUD PADA KHARIJ. MAUJUD PADA ZIHEN. TIADA BOLEH DIKATAKAN SIFAT, HANYA ZAT SEMATA-MATA. SEPERTI TAKRIF :
ERTINYA : BERMULA SIFAT NAFSIAH ITU HAL YANG WAJIB BAGI ZAT. SELAMA-LAMA KEKAL. KEKALNYA ZAT, TIADA DIKERANA DENGAN SUATU KERANA.
SIFAT SALBIAH
MUKHALA QIYAMUHU WAHDANIAT
QIDAM BAQO FATUHU TAALA
ADAPUN SIFAT SALBIAH ITU TERKANDUNG IA LIMA SIFAT. ADAPUN SIFAT SALBIAH ITU TIADA MAUJUD PADA KHARIJ. TIADA MAUJUD PADA ZIHEN. TIADA BOLEH DIKATAKAN SIFAT DAN TIADA BOLEH DIKATAKAN ZAT. SEPERTI TAKRIF :
ERTINYA : BERMULA SIFAT SALBIAH ITU, MENOLAK IA BARANG YANG TIADA PATUT BAGI ALLAH TAALA.
SIFAT MAANI
HAYAT IRODAT KALAM
ILMU QUDRAT SAMAK BASOR
ADAPUN SIFAT MAANI ITU TERKANDUNG IA TUJUH SIFAT. ADAPUN SIFAT MAANI ITU BOLEH DIKATAKAN SIFAT DAN BOLEH DIKATAKAN ZAT. MAUJUD PADA KHARIJ DAN MAUJUD PADA ZIHEN
SEPERTI TAKRIF :
ERTINYA : BERMULA SIFAT MAANI ITU TIAP-TIAP SIFAT YANG MAUJUD BERDIRI IA KEPADA YANG MAUJUD. MEWAJIB IA SESUATU IAITU MAANAUWIYAH YANG MENGHUKUMNYA.
SIFAT MAANAUWIYYAH
HAYUN MURIDUN WAMUTAKA
LIMUN
ALIMUN QODIRUN SAMIUN BASIRUN
ADAPUN SIFAT MAANAUWIYYAH ITU TERKANDUNG IA TUJUH SIFAT. ADAPUN SIFAT MAANAUWIYYAH ITU TIDAK BOLEH DIKATAKAN SIFAT BOLEH DIKATAKAN ZAT. TIADA MAUJUD KEPADA KHARIJ MAUJUD PADA ZIHEN.
SEPERTI TAKRIF :-
ERTINYA : BERMULA SIFAT MAANAUWIYYAH ITU HAL YANG WAJIB BAGI ZAT, SELAMA-LAMANYA KEKALNYA ZAT HAL ADANYA ZAT DIKERANA DENGAN SUATU KERANA
MAKA ADAPUN SIFAT DUA PULUH INI TERBAHAGI LAGI KEPADA DUA BAHAGIAN IAITU SEPERTI BERUKUT :-
SIFAT ISTIGHNA
UJUD QIDAM MUKHOLA SAMAK KALAM BASIRUN WAHDANIAT
FATUHU
BAQO QIAMUHU BASOR SAMIUN
TAALA
ADAPUN SIFAT ISTIGHNA ITU TERKANDUNG IA SEBELAS SIFAT. ADAPUN ERTI SIFAT ISTIGHNA ITU KAYA TUHAN SEPERTI TAKRIF :-
ERTINA : BERMULA SIFAT ISTIGHNA ITUN KAYA TUHAN OLEH TIAP-TIAP BARANG YANG LAINNYA.
SIFAT IFTIQOR
HAYAT ILMU IRODAT HAIYUN ALIMUN MURIDUN WAHDANIAT
QUDRAT QODIRUN
ADAPUN SIFAT IFTIQOR ITU TERKANDUNG IA SEMBILAN SIFAT. ADAPUN ERTI SIFAT IFTIQOR ITU BERKEHENDAK TUHAN SEPERTI TAKRIF :-
ERTINYA : BERMULA SIFAT IFTIQOR ITU BERKEHENDAK TUHAN OLEH TIAP-TIAP BARANG YANG LAIN KEPADANYA IAITU SIFAT ISTIGHNA.
ADAPUN MELAZIM ISTIQHNA ITU TIGA:-
1)
ERTINYA : TIADA WAJIB ALLAH TAALA MEMPERBUAT TIAP-TIAP MUMKIN ATAU MENINGGAL AKAN DIA, LAWANNYA IAITU MUSTAHIL.
2)
ERTINYA : TIADA MEMBERI BEKAS SEKELIAN KAENAT DENGAN TABIATNYA LAWANNYA MEMBERI BEKAS IAITU MUSTAHIL
3)
ERTINYA : MAHA SUCI ALLAH TAALA DARIPADA MENGAMBIL FAEDAH DARIPADA PERBUATANNYA DAN HUKUMNYA. LAWANNYA MENGAMBIL FAEDAH IA IAITU MUSTAHIL.
ADAPUN MELAZIM IFTIQOR ITU DUA IAITU :-
1)
ERTINYA : TIADA MEMBERI BEKAS SEKELIAN KAENAT DENGAN KUATNYA. LAWANNYA MEMBERI BEKAS IAITU MUSTAHIL
2)
ERTINYA : BAHARU ALAM INI SEKELIANNYA. LAWANNYA QODIM IAITU MUSTAHIL
ADAPUN YANG WAJIB BAGI ALLAH ITU DUA PULUH, MUSTAHIL DUA PULUH, TERMASUK MELAZIM ISTIGHNA DAN IFTIQOR LIMA. INILAH YANG DINAMAKAN LIMA PULUH AQO – IDUL – IMAN.
BERIKUT INI IALAH BAB YANG KEDUA BAHAGIAN AQI – IDUL - IMAN YANG TERKANDUNG DIDALAM KALIMAH LA ILLAHA ILLA ALLAH
ADAPUN KALMAH ‘LA’ ITU TERKANDUNG IA LIMA SIFAT
MUKHOLA QIYAMUHU
UJUD QIDAM BAQO FATUHU TAALA
TAALA BINAFSIH
LILHAWA
KALIMAH ‘ILAHA’ TERKANDUNG IA ENAM SIFAT :-
WAMUTA
SAMAK BASOR KALAM SAMIUN BASIRUN KALIMUN
HAIYUN ALIMUN QADIRUN MURIDUN
HAYAT ILMU QUDRAT IRODAT WAHDANIAT
ADAPUN KALIMAH ‘ALLAH’ TERKANDUNG IA LIMA SIFAT
MENGISBATKAN ISBAT MENAFI NAFI
AFAL ASMAK SIFAT ZAT
MAKRIFAT TAUHID ISLAM IMAN
SYARIAT TORIKAT MAKRIFAT HAKIKAT
NAFI
ADAPUN YANG DINAFIKAN ITU KEPADA ZATNYA ADALAH ZAT ITU TERTAKLUK KEPADA IMAN . ADAPUN IMAN ERTINYA PERCAYA.
SOAL
- DENGAN ADA SUATU YANG KITA PERCAYA KEPADA ADANYA ZAT. KERANA ZAT TELAH DINAFI DAN APAKAH YANG DINAFI KEPADA ZATNYA ?
JAWAP
- ADAPUN YANG KITA PERCAYA KEPADA ADANYA ZAT ITU KEPADA DALIL UJUD :-
DAN YANG KITA NAFI KEPADA ZAT ITU ADALAH KEPADA UJUD ITU TERKANDUNG DIDALAM SIFAT NAFSIAH. ADAPUN ERTI SIFAT NAFSIAH ITU IALAH HAL YANG WAJIB BAGI ZAT SELAMA LAMA KEKALNYA ZAT. HAL ADANYA ZAT TIADA DIKERANA DENGAN SUATU KERANA. INILAH YANG DINAFIKAN KEPADA KALIMAH ‘LA’ ITU.
APAKAH SEBABNYA KALIMAH ‘LA’ ITU TIADA DIKERANA DENGAN SUATU KERANA ?
SEBAB KALIMAH ‘LA’ ITU TIADA DIKERANA DENGAN SUATU KERANA IALAH EMPAT SIFAT SALBIAH TELAH MENOLAK IAITU QIDAM, BAQO, MUKHALAFATUHU TAALA LILHAWADIS, QIAMUHU TAALA BINAFSIH, WAHDANIAT.
APAKAH DALILNYA YANG MENUNJUKKAN KALIMAH ‘LA’ ITU TIADA DIKERANA. DENGAN SUATU KERANA DALILNYA IALAH SEBAGAIMANA FIRMAN ALLAH DIDALAM AL-QURAN :
ERTINYA : ZAT ALLAH TIADA DIMULAI OLEH BAPA DAN TIADA DIHUBUNGI OLEH ANAK DAN TIADA SIAPA YANG SEBANGSA DENGANNYA. MAKA DENGAN ITU TIADALAH DAPAT HENDAK DIFIKIRKAN DENGAN ZATNYA. SABDA NABI MUHAMMAD S.A.W.
ERTINYA : JANGAN KAMU FIKIR ZATNYA (ALLAH) DENGAN ADA SUATU YANG BOLEH KITA ZATNYA KERANA ZAT TIDAK MEMPUNYAI HURUF DAN SUARA ?
JAWAP : ADAPUN YANG DAPAT KITA MENENTUKAN ZAT ITU DENGAN HAKIKAT
SOALAN : APAKAH HAKIKAT KEPADA ZAT ?
JAWAP : ADAPUN HAKIKAT KEPADA ZAT ITU IALAH FIRMAN ALLAH TAALA DIDALAM AL-QURAN
ERTINYA : KATAKANLAH OLEH MU YA MUHAMMAD ALLAH, AHAD. INILAH YANG DIMAKSUDKAN KEPADA KALIMAH ‘LA’.
MENAFI
ADAPUN KALIMAH ‘ILAHA’ ITU MENAFI KEPADA SIFAT-SIFAT ITU TERTAKLUK KEPADA ISLAM.
ADAKAH YANG DINAFIKAN KEPADA SIFAT ?
ADAPUN YANG DINAFIKAN ITU BERSAMAAN DUA SIFAT MAKA JIKA BERSAMAAN SIFAT ITU, MAKA ADALAH HENDAK MENENTUKAN MAKA TERHASILLAH KEPADA YANG DEMIKIAN ITU.
APAKAH ERTINYA ISLAM DIDALAM KALIMAH?
ERTI ISLAM DIDALAM KALIMAH IALAH TILEK. DENGAN APA SUATU YANG DAPAT KITA MENILEK KEPADA SIFAT ITU.
ADAPUN YANG DAPAT KITA MENILEK SIFAT ITU DENGAN TIGA SIFAT YANG BERSABIT DIDALAMNYA IAITU SAMAK, BASOR, KALAM, SAMIUN, BASIRUN, WAMATAKALIMUN. MAKA DENGAN SIFAT INI DAPAT KITA KENAL KEPADA SIFAT ITU. MAKA NYATALAH SIFAT ITU DIDALAM ILLAHA KERANA ILLAHA ITU TERTAKLUK DIDALAM ISLAM.
ISBAT
ADAPUN ISBAT ITU KEPADA ASMAK. ASMAK ERTINYA NAMA-NAMA ITU TERSEMBUNYI DAN ERTINYA ILLAHA ITU MELAINKAN. MAKA ASMAK ITU TAKLUK KEPADA TAUHID ERTINYA MENGESAKAN NAMANYA.
SOALAN : DENGAN APA SUATU DAPAT KITA MENENTUKAN NAMANYA ? ADALAH NAMA ITU TIADA BERHURUF DAN TIADA BERSUARA.
JAWAP : ADAPUN ‘ILLAHA’ ITU ERTINYA MELAINKAN. ADALAH PERKATAAN MELAINKAN ITU TERSEMBUNYI DIDALAM HATI. ADALAH YANG TERSEMBUNYI ITU PERKATAAN ALLAH. SEBAB ITU ‘ILLA’ ADA TERKANDUNG DIDALAMNYA EMPAT SIFAT MAANAWIYYAH IAITU HAIYUN, ALIMUN, QODIRUN, MURIDUN. ADALAH ERTI SIFAT MAANAWIYYAH ITU, HAL YANG WAJIB BAGI ZAT SELAMA-LAMA KEKALNYA ZAT, HAL ADANYA ZAT DIKERANA DENGAN SUATU KERANA IAITU KEPADA SIFAT MAANI.
MENGISBATKAN
ADAPUN YANG KITA MENGISBATKAN ITU AF-AL. ERTINYA PERBUATAN. MAKA AF-AL ITU TERTAKLUK KEPADA MAKRIFAT. ERTINYA KENAL PERBUATAN YANG ZAHIR ITU DARIPADA TIADA KEPADA ADA DAN DARIPADA ADA KEPADA TIADA.
MAKA TIAP-TIAP BARANG YANG MENERIMA YANG SEDEMIKIAN ITU BAHARU. DAN TIAP-TIAP YANG BAHARU BINASA. MAKA DATANG SEKELIANNYA DARIPADA AF-AL ALLAH SEPERTI FIRMAN ALLAH TAALA DIDALAM AL-QURAN :
ERTINYA : TIAP-TIAP BARANG YANG KENA JADI, AKAN HAPUS SEKELIANNYA.
ADAPUN SIFAT-SIFAT YANG TERKANDUNG DIDALAM KALIMAH ‘ALLAH’ ITU, LIMA SIFAT DARI SIFAT MAANI, IAITU HAYAT, ILMU, QUDRAT,IRODAT,WAHDANIAT. MAKA SIFAT-SIFAT INI MENERIMA HUKUM KECUALI WAHDANIAT YANG MENJADI KHABARAN
1) MAKA YANG WAJIB BAGI ALLAH TAALA ITU DUA PULUH DAN YANG MUSTAHIL ITUPUN DUA PULUH. MAKA JADILAH EMPAT PULUH. ADAPUN YANG HARUS BAGI ALLAH ITU IALAH SEPULUH IAITU HARUS BAGI ALLAH MEMPERBUAT TIAP-TIAP SESUATU ATAU MENINGGAL AKAN DIA LAWANNYA WAJIB ALLAH TAALA MEMPERBUAT TIAP-TIAP SUATU YAKNI MUSTAHIL. SATU LAWAN SATU JADI DUA.
2) TIADA MEMBERI BEKAS SEKELIAN KAINAT DENGAN TABIAT LAWANNYA MEMBERI BEKAS YAKNI MUSTAHIL JADI DUA.
3) MAHA SUCI ALLAH TAALA DARIPADA PERBUATANNYA DAN HUKUMNYA. LAWANNYA MENGAMBIL FAEDAH YAKNI MUSTAHIL. JADI DUA.
4) BAHARU ALAM INI DAN SEKELIAN LAWANNYA QADIM YAKNI MUSTAHIL. JADI DUA.
5) TIADA MEMBERI BEKAS SEKELIAN KAINAT DENGAN KUATNYA LAWANNYA MEMBERI BEKAS YAKNI MUSTAHIL. JADI DUA.
MAKA JUMLAHNYA YANG HARUS SEPULUH.
MAKA YANG SEPULUH DENGAN YANG EMPAT PULUH ITU JADILAH JUMLAHNYA LIMA PULUH AQO-IDUL-IMAN PADA KATA KALIMAH LA ILLAHA ILLA ALLAH.
ADAPUN KALIMAH RASUL ADALAH SEPERTI BERIKUT :-
MUHAMMAD RASULLULLAH
HARUS FITONAH TABLIGH AMANAH SIDIQ
ADAPUN YANG TERKANDUNG DIDALAM KALIMAH RASUL ITU EMPAT IAITU WAJIB BAGI RASUL.
SIDIQ – ERTIYA BENAR. MUSTAHIL BAGI RASUL DUSTA. WAJIB BAGI RASUL ITU BERSIFAT BENAR.
AMANAH – ERTINYA KEPERCAYAAN. MUSTAHIL BAGI RASUL ITU MENGKHIANATI. WAJIB BAGI RASUL ITU KEPERCAYAAN.
TABLIGH - ERTINYA MENYAMPAIKAN. MUSTAHIL BAGI RASUL ITU MENYEMBUNYIKAN. WAJIB BAGI RASUL ITU MENYAMPAIKAN.
FITONAH – ERTINYA BIJAKSANA. MUSTAHIL BAGI RASUL ITU JAHIL. WAJIB BAGI RASUL ITU BIJAKSANA.
ADAPUN YANG HARUS BAGI SEKELIAN RASUL ITU SATU SIFAT IAITU :
ERTINYA : RASUL ITU BERPERANGAI SEPERTI TUBUH MANUSIA IAITU SEPERTI MAKAN, MINUM, TIDUR DAN JAGA. MUSTAHIL BAGI MEREKA ARDHI BASHARIAH YAKNI YANG MENJADI KEKURANGAN SEPERTI GILA ATAU SAKIT TERUK. WAJIB BAGI RASUL ITU BERPERANGAI SEPERTI MANUSIA.
ADAPUN YANG MASUK PADA KATA MUHAMMAD RASULLULLAH ITU LAPAN BELAS YAKNI SIDIQ, AMANAH, TABLIGH DAN FITONAH. MAKA LAWANNYA YANG EMPAT INI JADI LAPAN.
ADAPUN YANG HARUS PADA RASUL ITU SATU YAKNI HARUS BERPERANGAI SEPERTI MANUSIA SEPERTI MAKAN, MINUM, BERKAHWIN, SAKIT YANG BERAT TETAPI TIDAK DIPENGARUHI OLEH SESUATU DOSA DAN TIDAK MENGURANGI MERTABATNYA SEBAGAI RASUL. LAWANNYA WAJIB BERPERANGAI SEPERTI MANUSIA. WAJIB BAGI RASUL ITU HARUS. JADILAH DUA. HARUS DENGAN LAWANNYA JADILAH SEPULUH.
ADAPUN RUKUN IMAN MAFSAL ITU TIDAK ADA LAWANNYA YAKNI ENAM PERKARA :-
1) PERCAYA KEPADA ALLAH
2) PERCAYA KEPADA MALAIKAT
3) PERCAYA KEPADA NABI DAN RASUL
4) PERCAYA KEPADA QURAN DAN KITAB
5) PERCAYA KEPADA HARI QIAMAT
6) PERCAYA KEPADA UNTUNG BAIK DAN JAHAT DARIPADA ALLAH SWT
ADAPUN RUKUN IMAN MAJMAL ITUPUN ADA LAWANNYA.
PERCAYA KEPADA ALLAH SERTA FIRMANNYA DAN LARANGAN DAN LAIN-LAIN.
PERCAYA KEPADA RASUL DAN SABDANYA SERTA MENGIKUT SUNNAHNYA DAN LAIN-LAIN.
JUMLAHNYA JADI LAPAN AQO-ID. MAKA SEPULUH TADI DENGAN YANG LAPAN INI JADI LAPAN BELAS AQO-ID.
JADI JUMLAHNYA LAPAN BELAS DENGAN LIMA PULUH TADI JADILAH SEMUANYA ENAM PULUH LAPAN AQO-IDUL-IMAN YANG TERKANDUNG DAN TERHIMPUN SEKELIAN ITU PADA KETIKA KATA.
ERTINYA : TIADALAH AKU NAIK SAKSI DENGAN SHUHUDKU DAN PENGETAHUANKU BAHAWASANYA TIADA TUHAN YANG DISEMBAH DENGAN SEBENAR-BENARNYA MELAINKAN ALLAH YANG BERSIFAT DENGA SIFAT KAMALAT YANG TIADA BERSEKUTU BAGINYA DAN YANG WAJIBALUJUD ADANYA.
DAN AKU NAIK SAKSI DENGAN PENGETAHUAN AKU DAN SYUHUDKU BAHAWASANYA MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH. HAMBA IA LAGI PESURUH.
ADAPUN SAIDINA MUHAMMAD RASULLULLAH ITU BIN ABDULLAH BIN ABDUL MUTALIB BIN HASHIM BIN ABDUL MANAF. DILAHIRKAN DIDALAM NEGERI MEKAH PADA TAHUN GAJAH. UMURNA ENAM PULUH TIGA TAHUN WAFAT DAN DIKUBURKAN IA DISANA ADANYA. SESUNGUHHNYA DIALAH AWAL SEGALA KEJADIAN DAN KESUDAHAN SEGALA RASUL-RASUL ALLAHISALLAM WASALLAM. AMMIN YA RABBILALAMIN.
HAI SEKELIAN SAUDARA DAN SAUDARI YANG MUSLIMIN DAN MUSLIMAT, AKU BERPESAN PADA DIRI AKU DAN ANAK ISTERIKU DAN SEGALA KELUARGAKU SAHABAT-SAHABATKU DAN SEKELIAN SAUDARAKU YANG MUSLIMIN DAN MUSLIMAT SESUNGGUHNYA JIKA TIDAK MEMAHAMI YANG DEMIKIAN ITU TIDAKLAH MEMAHAMI MAKNA KALIMAH ITU. JIKA TIDAK MEMAHAMI AKAN MAKNANYA ITU TIADALAH DAPAT SAMPAI IA PADA MAKAM MAKRIFAT PADA ALLAH SUBHANAHU WA-TAALA. TIADA SEMPURNALAH SYAHADATNYA, ISLAMNYA, SEMBAHYANGNYA, PUASANYA, ZAKATNYA DAN HAJINYA.
BERMULA ISLAM ITU SEJAHTERALAH KEATAS ORANG YANG MAKRIFAT KEPADA ALLAH SEMPURNALAH MENJUNJUNG TITAHNYA DAN CINTALAH DIA KEPADA ALLAH YANG SEBENAR-BENARNYA YANG DEMIKIAN ITU CINTALAH KEPADA RASUL-RASULNYA, KELUARGANYA, SAHABAT-SAHABATNYA DAN KASIH DIA PADA SEKELIAN MUSLIMIN DAN MUSLIMAT, MUKMININ DAN MUKMINAT, DAN DAPAT KEBAIKAN DUNIA DAN AKHIRAT DAN JAUH DIA DARI AZAB NERAKA,
AMMIN..AMMIN…YA .. RABILALAMIN
AKHIR KALAM TIADA DIBENARKAN SESIAPA BACA KITAB INI MELAINKAN DENGAN IZIN AHLINYA DEMIKIAN KERANA TAKUT TIADA TAHU MAKSUD YANG SEBENARNYA DAN MEMBAWA KEPADA KEKELIRUAN DAN JANGANLAH MEMBACA KITAB INI SECARA TIADA BERGURU. LA KHAULAWALA KUWATA ILLAH BILLAHIL YIL AZIM. WABILLA HI TAUFIK WALHIDAYAH WASSALA MUALAIKUM WARAHMATULLAH.
WASALAALLAH HU ALA SAIYIIDINA MUHAMADDAN WAALA ALIHI WASOHBISI WABARIQ WASALLAM, WALHAM DULILLAH HI ROBBIL ALAMINN….
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment